بازیافت بطری های پت
نویسنده : مدیر سایت    
پنج شنبه 19 مهر 1397
    
تعداد بازدید: 7780
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج : 1397/7/19

بازیافت بطری های پت 

بطری های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات میتواند برای محصولات درجه پایین تر مثل فرش ، برای ساختن پلاستیکهای فود گرید ، بطری ها نیاز به هیدرولیز به مونومرهایشان را دارند که خالص شوند سپس برای ساخته شدن پت جدید پلیمریزه شوند . در بسیاری از کشورهای پلاستیکهای پت با شماره 1 داخل نماد بازیافت جهانی کد گذاری شده اند .

pet به عنوان مواد خام برای ساخت مواد بسته بندی مانند بطری ظروف برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات غذایی و سایر کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار میگیرد . به طور مثال بطری های نوشیندنیهای نرم ، نوشیدنی الکلی ، دترجنت ها ، لوازم آرایشی ، لوازم دارویی و روغن های خوراکی است پت یکی از رایج ترین پلاستیکهاست .

پلی اتیلن ترفتالات میتواند همچین به عنوان ماده میانی ( حد واسط ) کاغذ مقاوم به آب استفاده میشود .

زباله های پس از مصرف :

دور انداختن پت های خالی پس از مصرف توسط مصرف کننده آنها را به پسماند تبدیل می کند . در صنعت بازیافت این  pet  پس از مصرف نامیده میشود بسیاری از دولتهای محلی و دفاتر شروع به جمع آوری پتهای پس از مصرف جدا از زباله های خانگی کردند .

فرایندهایی برای فروش :

Pet بازیافتی خرد شده و پرک میشود و به شرکتهای بازیافتی عرضه میشود . بیرنگ و آبی روشن با قیمت بالاتری فروخته میشود تا آبی تیره و سبز . رنگهای مختلط ارزش کمتری دارند .

اماده سازی برای فروش :

فرایند بازیافت شامل شستن ، جداسازی و خشک کردن است . کارخانه های بازیافت مواد را به قطعات کوچک تقسیم میکنند که این قطعات حاوی ناخالصی هایی مانند برچسب کاغذ کلاه پلاستیکی و ... هستند که باید فرایند دیگری از pet یا pet  قطعه قطعه شده جدا شود .

پوسته های پت به عنوان مواد اولیه برای طیف وسیعی از محصولات که با پلی استر ساخته میشوند استفاده میشوند. که شامل فیبر های پلی استری است (ماده اصلی تولید لباس ، تشک ، پالش و فرش ) ورقه های پلی استر و تسمه یا تولید بطری های پت

فیلتراسیون ذوب :

 در طی فرایند اکستروژن از فیلتر کردن ذوب  پلیمر به طور معمول برای حذف آلاینده ها استفاده میشود .

یک مکانیسم جداسازی آلایندها در یک ماشین به نام screen changer انجام میشود . یک سیستم معمولی که از یک محفظه استیل با یک فیلتراسیون که در قسمت میانی پیستون یا کنار صفحات است که پردازنده را قادر می سازد آلودگی ها را از جریان اکسترودر بدون توقف تولید حذف نمایند  .

آلاینده ها معمولا روی سیمی که بروی یک صفحه فولادی ضد زنگ نصب شده جمع میشوند .

خشک کردن پلی استر :

پلیمر پت بسیار حساس به تخریب هیدرولیک است و موجب کاهش شدید وزن مولکولی میشود و در نتیجه باعث آسیب رساندن به ذوب آن میشود .بنابراین بسیار ضروری است که دانه های پت یا گرانول را به سطح بسیار کم خشک کنید . pet باید به میزانی خشک شود و در این سطح نگهداری شود تا هیدرولیز را طی عملیات ذوب کاهش میدهد .

خشک کردن : این نوع خشک کن ها هوای داغ را روی گرانول سیرکوله میکند و هوا را به پشت آن میکشد و دوبارطی یک عملیات بسته آنها را خشک میکنند این فرایند باعث کاهش رطوبت پت تا سطح بسیار پایین می شود . کارایی رفع رطوبت بستگی به نقطه شبنم هوا دارد اگر نقطه شبنم هوا مناسب نباشد رطوبت باقی ماند در چیپس باعث کاهش IV  ( ویسکوزیته ذاتی ) طی فرایند میشود .

خشک کن مادون قرمز : نمونه جدید خشک کن که در سالهای اخیر معرفی شده خشک کن مادون قرمز است که به خاطر میزان بالای انتقال انرژی گرمایی با طول موج IR  استفاده میشود . هزینه انرژی با این سیستم میتواند پلی استر را خشک و کریستاله کند و در حدود 15 min  به سطح رطوبت بسیار پایین برسد ، و حتی پایین تر در حدود 1 ساعت .

آمار جهانی  :

انجمن تجارت اروپا که باعث جمع آوری  و بازیافت pet  میباشد  گزارش داد که تنها در اروپا 1.6 میلیون تن بطری pet  در سال 2011جمع آوری شده که  بیش از 51 درصد کل بطری هاست .پساز صادرات غلتک ها 1.12میلیون تن پت تولید شد . در سال 2012 % 81  از بطری های پت که در سوئیس فروخته شد بازیافت شدند .

بطری های پت برای اهداف مختلف بازیافت میشود از جمله برای استفاده در ضدعفونی آب توسط خورشید در کشورهای توسعه یافته . به این ترتیب که بطری خالی را از آب پر میکنند و در نور خورشید قرار میدهند تا با اشعه ماورابنفش ضدعفونی شود . پت برای این کار مفید است  چون مواد دیگر ( شیشه ) که برای نورمرئی شفاف هستند تابش ماورابنفش را کمرنگ میکنند

استفاده جدید دیگر به عنوان مصالح ساختمانی در کشور های جان سوم است . بطری ها در این فرایند با شن و ماسه پر میشوند سپس به صورت انبوه یا گلدان یا سیمان با هم به شکل دیوار می شوند بعضی ازبطری ها میتوانند به جای آن با آب و هوا پر شوند تا نور به داخل ساختار برسد .

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.