تغییر خواص پت
نویسنده : مدیر سایت    
چهار شنبه 7 بهمن 1439
    
تعداد بازدید: 5040
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج : 1439/11/7

تغییر قابلیت کریستالیزاسیون و خواص حرارتی PET

کوپلیمریزاسیون بایک دی اسید دیگر مثل ایزو ترفتالیک اسید یک روش مناسب جهت تغییر قابلیت کریستالیزاسیون وخواص حرارتی PET  می باشد البته استفاده از این کومونومر باید به میزانی باشد که خواص مطلوب ماده مادر PET  را تضعیف نکند . کوپلیمرهای PET  با ایزوفتالیک اسید به دلیل اهمیت صنعتی بسیار مورد بررسی قرار گرفته اند . حضور این کومونومرها باعث کاهش عبور پذیری گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن از کوپلی استر است این کوپلی استر عموماً با ترانس استرفیکاسیون دی متیل ترفتالات ( DMT ) و دی متیل ایزو فتالات( DMI) با EG  و پلیمریزاسیون در حضور کاتالیست سنتز می شود ولی این روش امروزه به دلیل عدم دسترسی به DMT و DMI  و مقدار اضافی کاتالیست و همچنین صرف هزینه اضافی ، منسوخ گردیده است . در این تحقیق ، کو پلیمر طی یک فرایند دو مرحله ای شامل استریفیکاسیون مستقیم TPA و JPA  با EG  و پلیمریزاسیون در حضور کاتالیست Sb2o3  سنتز می شود و کو پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا به دست می آید . این کوپلیمر در تهیه فیلم های بسته بندی با قابلیت جمع شدن و فیلمهای با شفافیت بالا و عبور پذیری کم و بطریهای نوشیدنی با خواص ( عبور ناپذیری ) barrier خیلی عالی و ... کاربرد دارد .

کوپلیمریزاسیون به عنوان موثرترین روش  اصلاح اثرات نامطلوب کریستالیتی بالا برای پلی اتیلن ترفتالات ( PET ) همواره مورد توجه بوده است. ایزوفتالیک اسید ( IPA ) از جمله مهمترین کوپلیمرهایی است که به منظور خواص PET مورد استفاده قرار میگیرد.

همان گونه که نیز در بالا گفته شد کوپلیمر پلی ایتلن ترفتالات کو ایزوفتالات (PEIT ) طی یک فرایند دو مرحله ای سنتز می شود . مرحله اول شامل استریفیکاسیون مستقیم (TPA ) و (IPA ) با ترکیب درصد های مختلف از (IPA ) و EG در یک راکتور استیل مجهز به کندانسور و سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین سیستم اعمال فشار و پمپ خلاء و مجهز به همزن مغناطیسی در دمای 240-260 درجه سانتی گراد و فشار 405 bar  انجام میشود . این مرحله همراه با تو.لید آب به عنوان محصول جانبی می باشد که به طور پیوسته از سیستم خارج می شود . این مرحله تا زمان اتمام آب تولید شده ادامه می یابد . میزان آب خروجی بیانگر میزان پیشرفت واکنش استریفیکاسیون می باشد . این مرحله حدود 3.5 ساعت طول میکشد . در مرحله دوم کاتالیست آنتیموانی به راکتور اضافه می شود و دما حدود 280-295 درجه سانتی گراد میشود . فشار راکتور به مقدار 0.5 -1 bar  میرسد در این مرحلهEG  به عنوان محصول جانبی تولید شده و بوسیله خلاء اعمال شده از سیستم خارج شدهو بتدریج با خروج EG  وزن مولکولی پلیمر بالا میرود . که حدود 3.5-4 ساعت طول می کشد .

 

از   2   رای
5.5

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.