نانو کامپوزیتهای پلیمری
نویسنده : مدیر سایت    
چهار شنبه 30 دی 1439
    
تعداد بازدید: 5561
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج : 1439/10/30

  نانو کامپوزیتهای پلیمری دسته ای از مواد پلیمری هستند که در آن ها ، نانو ذرات معدنی با ساختار صفحه ای یا کروی در بستر پلیمر پراکنده شده است .   

 

نانو کامپوزیتهای پلیمری دسته ای از مواد پلیمری هستند که در آن ها ، نانو ذرات معدنی با ساختار صفحه ای یا کروی در بستر پلیمر پراکنده شده است . در مقایسه با پلیمرهای خالص ، نانو کامپوزیتهای پلیمری دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی شامل مدول استحکام ، سختی ، آتش پذیری ثبات ابعادی ، هدایت الکتریکی ، مقاومت گرمایی ، جذب رطوبت و رنگ پذیری با توجه به نوع و مقدار ذرات نانو به کار رفته اند . فرایند تهیه نانو کامپوزیتهای پلیمری در مقایسه با پلیمر خالص متفاوت بوده است به این دلیل که ذرات نانو به کار رفته تمایل زیادی به تجمع در بستر پلیمر دارند . برای رفع این مشکل از روشهای سل ژل ،پلیمریزاسیون در محل و پلیمریزاسیون مذاب استفاده میشود . روش سوم متداولترین روش برای تهیه نانو کامپوزیتهای پلیمری بوده زیرا اقتصادی ، ساده و بدون مشکل زیست محیطی می باشد . پلی اتیلن ترفتالات پلیمری نیمه کریستالی بوده است و کامپوزیتهایش به طور وسیعی در بسته بندی ساخت و ساز قطعات خودرو ، تجهیزات الکتریکی و صنعت نساجی کاربرد دارد . تلاشهای زیادی به منظور بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی پلی اتیلن ترفتالات توسط فرایند مخلوط کردن آن با نانو رس ها به منظور تهیه نانو کامپوزیت  پلی استر حاوی رس انجام شده است .

بدین منظور سایر تحقیقات یا ترکیب پلی استرها با نانو ذرات سیلیس با استفاده از روشهای مذاب انجام شده است . ذرات سیلیکا به دلیل ابعاد بسیار کوچک و سطح تماس زیاد بسیار شناخته شده است . سطح این ذرات دارای سه گروه شیمیایی هیدروکسی ، هیدروژن  متصل به گروههای هیدروکسی و گروههای سیلوکسان میباشد. بنابرابن سطح آن ها آبدوست است اگرچه گروههای سیلوکسان آبگریزند .اگرچه امکان آبگریز کردن سطح ذرات سیلیکا با استفاده از مواد آبگریز مانند پلی دی متیل سیلکون ، دی متیل دی کلرو سیلان و هگزا متیل دی سیلان وجود دارد .

تحقیقات زیادی در خصوص کاربرد ذرات سیلیکا به شکل مخلوط با پلیمرهای گوناگون انجام شده ولی تعداد کمی از آنها به مخلوط پلی اتیلن ترفتالات و سیلیکا اختصاص دارد . محققان دریافتند که ذرات سیلیکا  میتوانند میزان استحکام ، سختی ، مدول ، کریستالینیته  ، ویسکوزیته ، مقاومت در برابر خزش و چسبندگی درون ساختاری را در پلی ایتیلن ، پلی پروپیلن والاستومرهای ترموپلاست با توجه به خصوصیات سطحی نانو سیلیس بهبود دهد .

 

از   1   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.