فرآیند تولید بطری
نویسنده : مدیر سایت    
پنج شنبه 31 فروردین 1396
    
تعداد بازدید: 8343
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج : 1396/1/31

 تولید پریفرم با کیفیت یک پروسه دقیق بوده و نیاز به تخصص و استفاده از ماشین آلات و قالبهای با کیفیت دارد

پروسه تولید بطری های پت

بطریهای PET  در دو مرحله تولید می شود . در مرحله اول پریفرم بطری های تولید می شود سپس طی فرایندی دیگر آنرا گرم نموده و با فرایند دمشی بطری نهایی را تولید می نمایند . این فرایند را اصطلاحا قالبگیری تزریقی – کششی می نامند اگر هر دو فرایند تزریق و کشش در یک ماشین انجام شود آنرا اصطلاحا یک مرحله ای و اگر در دو ماشین مجزا انجام شود فرایند را دو مرحله ای می نامند .لازم به ذکر است پلیمر PET  به دلیل استحکام مذاب پایین نمی تواند به روش اکستروژن – دمشی قالبگیری شود

 برخی مواردی که باید حین فرایند تولید پریفرم رعایت گردند عبارتند از :

1- برای دستیابی به بهترین کیفیت محصول عملیات خشک کردن باید به خوبی صورت پذیرد .

2- قبل از شروع تولید بادی از تمیز بودن قالب ، سیلندر ، قیف و دستگاه تزریق مطمئن گردید .

3-  برای رنگی کردن محصول از مستربچ یا پیگمنت استفاده میگردد که هم میتوان از روش دستی و  هم از dosing unit استفاده کرد .

خشک کردن

گرانول پت یک گرانول به شدت آبدوست است که قابلیت بسیارزیادی برای جذب آب دارد رطوبت برای تولید محصولی با کیفیت خوب و عاری از عیب و نقص باید به کمتر از 0.004 درصد وزنی(    40 ppm  ) کاهش پیدا کند لذا برای فرایند تولید پریفرم باید از هوایی که رطوبت آن توسط جاذبه الرطوبه دفع شده است استفاده نمود.

هر نقصی در فرایند خشک کردن باعث خواهد شد محصول نهایی از کیفیت پایینی برخوردار باشد و در هیچ جای دیگر این فرایند قابل اصلاح نیست.

چرا خشک کردن اهمیت زیادی دارد ؟

حین فرایند  پت در دستگاه تزریق یا اکسترودر در صورتیکه مواد حاوی رطوبت باشد باعث شکست زنجیره های مولکولی و در نهایت افت IV  خواهد شد و در نهایت بر خواص محصول نهایی تاثیر خواهد گذاشت . افت IV  باعث می شود که کنترل جریان تزریق و ضخامت دیواره بسیار مشکل گردد . همچنین IV  کمتر قابلیت بلورینه شدن پلیمر را افزایش می دهد و موجب می شود محصول نهایی شیری رنگ گردد .

برای حصول بهترین کیفیت ممکن لازم است که رطوبت کاهش پیدا کند البت باید توجه داشت دمای بیش از حد هوای خشک کن نیز موجب تخریب حرارتی پت میشود .

رطوبت محبوس شده داخل رزین پت به سمت مرکز چیپس نفوذ خواهد کرد . لذا خشک کردن  پت با سایر پدیده ها ی مشابه که رطوبت از سطح دفع میشود تفاوت دارد .

به خاطر نفوذ رطوبت به مرکز ، تقریبا  زمان بیشتری برای خشک کردن و همچنین استفاده از هوا با دمای بالاتری مورد نیاز است زمان خشک کردن به اندازه چیپس ها بستگی دارد هرچه چیپس ها ریزتر باشند این زمان کوتاهتر است .

پت آمورف دمای انتقال شیشه ای حدود 80 درجه سانتی گراد دارد و در صورتیکه پت آمورف داخل خشک کن قرارگیرد نرم خواهد شد و خوشه (Agglomer )    تشکیل خواهد داد لذا کریستاله کردن آن ضروری است از طرف دیگر باید توجه داشت که که مواد خشک شده در صورتیکه در معرض اتمسفر قرار گیرد مجددا رطوبت جذب خواهد کرد لذا به محض خشک شدن  باید مورد استفاده قرار گیرد .

هر خشک کن شامل دو بخش است :

قیف : مواد  جهت خشک کردن درون آن ریخته میشوند .

واحد خشکن کن : این قسمت در نزدیکی قیف قرار گرفته است . ارتباط این دو واحد از طریق یک شیلنگ منعطف صورت میگیرد . از این شیلنگ برای رفت و برگشت هوا استفاده می کنند

ابتدا هوای خشک از طریق diffuser که در انتهای  قیف قرار گرفته است با مواد در تماس قرار میگرد قیف به صورت مخروطی طراحی میشود تا هوا به طور منظم به تمام چیپس ها برسد

عوامل موثر بر خشک کردن

دمای چیپس : دمای چیپس هنگام خروج از خشک کن باید حدود 175 درجه سانتی گراد باشد .

دمای هوا : دمای هوای خشک کن در هنگام ورود باید مناسب باشد .

نقطه شبنم : این پارامتر باید ترجیحا کمتر از 40- درجه سانتی گراد باشد و الزاما نباید بیشتر از 30- باشد .

دبی هوا : حداقل دبی پیشنهادی 3.8 مترمکعب بر کیلوگرم بر ساعت است

زمان ماند : بایستی بسته به میزان رطوبت گرانول در نظر گرفته می شود . زمان ماند از تقسیم مقدار مواد داخل قیف  kg)  ) بر دبی خروجی مواد ( kg/hr  ) محاسبه میشود .

تنظیمات دما

پریفرم با کیفیت باید در دمایی تولید گردد که دمای نامناسب باعث شکست زنجیره مولکولی و افزایش کریستالیزاسیون و در نهایت مات شدن بطری تولیدی خواهد شد .

خنک کردن قالب

فرایند تولید پت نیاز به سرد کردن سریع دارد لذا استفاده از چیلر ضروری است دمای کارکرد چیلر بین 8 تا 21 درجه بسته به رطوبت و سایر شرایط متغیر است .

انبار داری

پیشنهاد میگردد برای حفظ کیفیت بطری تولیدی انبارداری و حمل و نقل محصول در شرایطی صورت پذیرد که کمتر در معرض تشعشع نور و حرارت قرار گیرد .

 

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.